Pieterpad 2e etappe: Winsum naar Groningen - Reisverslag uit Winsum, Nederland van vijfoppieterpad - WaarBenJij.nu Pieterpad 2e etappe: Winsum naar Groningen - Reisverslag uit Winsum, Nederland van vijfoppieterpad - WaarBenJij.nu

Pieterpad 2e etappe: Winsum naar Groningen

Door: vijfoppieterpad

15 Mei 2010 | Nederland, Winsum

Pieterpad 2e etappe
In Winsum hebben we bij Koen en Sjors heerlijk geslapen. S’ochtends hebben we een heerlijk ontbijt gehad van Koen en een broodje gesmeerd voor onderweg. 1 broodje, want de appelflappen van Cocky hadden we nog steeds niet gegeten.
Koen vindt het wel gezellig, zij hebben regelmatig Pieterpatters over de vloer.
Het eerste deel van de wandeling liepen we door het weiland, vlak langs paarden. Die keken niet op of om, ze zijn gewend aan Pieterpatters. In Granswerd hebben we een koffiebreak genomen. Bij de brug op het terras aan de jachthaven. Daarna was het wandelen langs de ?? ook weer tussen de weilanden en koeien. We hebben ons over de levenscyclus van de koe gebogen: kalfje, pink (eenjarige), moeder en uiteindelijk afgedaan! We zagen namelijk koeien met een kleine uiers, maar geen kalfjes. We snapten het niet.
We hebben ook vogels gespot als ware wij echte vogelaars. We hebben zelfs een verrekijker. We denken dat we de Grutto hebben gezien, maar zeker de scholekster, rietzanger, eend, zwaan, buizerd, kieviet en zwaluw. Ook staken er regelmatig 2 oren boven het gras uit: hazen!
Terwijl we een ophaalbrug overstaken, begon de bel te rinkelen en gingen de slagbomen naar beneden. Cocky en Wilma renden naar de overkant, de rest was al over. We snapten er niets van, tot we 2 grote camera’s zagen en het idee hadden dat op afstand ergens een brugwachter zich een lolletje had beloofd. Er moest wel een schip door, maar de brugwachter had kunnen wachten, tot we er over waren. Achteraf bleek het ook nog een draaibrug te zijn, dus als je blijft staan, is er niets aan de hand ….
De kerk van Oostum was dicht en de bewoners van nr . 19 waren niet aanwezig. Geen kerkje dus om te bezichtigen. Er was wel een toiletje, maar dat wisten we niet.
Dus bij een pittstop op 5 grote stenen, moesten we op zoek naar een toilet. Jeanine wist het wel: een houten plank van anderhalve meter over en daar was een beschut plekje. Toen Wilma aan de beurt was, kwam de mevrouw van het huis ernaast vragen wat we aan het doen waren. Ze bood spontaan haar toilet aan, dus toen konden Petra, Wilma en Marti luxe naar het toilet. En weer een vriendelijk gesprekje met een totaal onbekende.
Bij de volgende draaibrug was een fietser brutaal en stak de draaibrug al over voor de slagbomen omhoog waren. Dat leverde hem een opmerking van de brugwachter op afstand op: ‘grote jongen hoor…’.
Bij het lezen van een gedicht langs een weiland op ene bord met gaten, kwam een vriendelijk oud heertje langs. Die adviseerde ons te bukken, zodat je de letters kon lezen tegen de blauwe lucht aan (ja ja er was blauwe lucht). Waarop hij schaterend weg fietste en riep: ‘heb ik jullie toch alle vijf op de knieen gekregen’.
Ons logeeradres is bij Stee en Stoetje, 2 kamers in de Oranjewijk in Groningen, op de 2e etage hebben we 2 kamers en een badkamer. We kunnen koffie en thee maken. Hebben we ook lekker gedaan, is immers de taak van Cocky. Taken: ja zeker, maar daarover later meer.
19 km gewandeld, weer een prestatie.

Marti